بازاریابی و مارکتینگ

6 مزیت و چگونگی استفاده از QR کد در بسته بندی محصولات

به منظور اینکه تجربه خرید مناسب و متفاوتی را برای مشتری رقم بزنید، استفاده از QR کد در بسته بندی محصولات می‌تواند ضمن اینکه دسترسی مشتری را به اطلاعاتی که قرار است در اختیار وی قرار دهید ساده‌تر می‌کند، راهکاری کم هزینه و در عین حال دوست‌دار محیط زیست است.

در حالت عادی مشتری باید مراحل مختلفی را برای دسترسی به جزئیات سفارش خود طی کرده و از صفحات مختلفی وارد صفحات داخلی شود که در نهایت به این اطلاعات دسترسی داشته باشد. در حالی که با قرار دادن یک کد QR ساده روی بسته بندی می‌توان این کارها را به سادگی اسکن یک کد کرد.

در ادامه این مطلب از وبلاگ زایا می‌خواهم به معرفی 6 مزیتی که چاپ بارکد QR روی بسته بندی محصولات می‌تواند برای کسب و کار و تجربه کاربری مشتری شما به دنبال داشته باشد بپردازم.

چگونه از QR کد در بسته بندی محصولات استفاده کنیم؟

کدهای QR بر روی محصولات چاپ می‌شوند تا مشتریان با اسکن آنها از طریق دوربین گوشی موبایل بتوانند به راحتی یک صفحه وب، ویدئو یا فرم را فراخوانی کنند. موارد استفاده از این کدها شامل صفحات اطلاعات محصول، دستورالعمل‌های استفاده از محصول، جزئیات سفارش و ده‌ها استفاده دیگر خواهد بود که در یک مطلب جداگانه به معرفی برخی کاربردهای رایج آنها خواهم پرداخت.

ثبت نام در زایا

همین حالا رایگان ثبت نام کنید!

یک هفته تست رایگان تمامی امکانات زایا بدون محدودیت!

ثبت نام کنید

کدهای QR به شکلی هیجان انگیز هستند که می‌توانند مخاطب را کنجکاو کنند. آنها نمی‌دانند که با اسکن این کد چه چیزی در انتظار آنها است. در نتیجه می‌توان در قلب این کدها از روش‌های مختلفی همچون قرار دادن یک کد تخفیف مشتری را تشویق کرد تا خرید دیگری انجام دهد. تعامل مشتری از این طریق نیز افزایش خواهد یافت.

مزایای استفاده از QR کد در بسته بندی محصولات. تصویری حاوی چند بسته محصول با رنگ‌های مختلف که حاوی کد QR هستند.

کد QR روی بسته بندی محصول چطور کار می‌کند؟

با اسکن کد QR روی بسته بندی محصول کاربر بلافاصله به یک صفحه آنلاین یا منبع مربوط به محصول دسترسی خواهد داشت. برخلاف کد QR استاتیک، کد QR داینامیک بر اساس URL تولید می‌شود که نتیجه آن امکان ردیابی داده‌هایی است که می‌تواند روی بررسی رفتار کاربر و انجام روش‌های بازاریابی موثر باشد.

کدهای QR روی محصولات دارای یک الگوی دو بعدی هستند که می‌توان کاربران را به هر ساختاری از صفحات وب مانند ویدیوها، کلیپ‌های صوتی، فرم‌های ثبت نام یا سایر منابع آنلاین فرستاد. از این کدها می‌توانید برای افزودن مشخصات و اطلاعات تماس خود از طریق کارت مجازی(V-card) به تلفن کاربر استفاده کنید. کدهای QR همچنین می‌توانند امکان تنظیم یک متن از پیش تعیین شده را داشته باشند که از طریق ایمیل، پیامک، واتس‌اپ یا تلگرام آنها را دریافت کنید.

کدهای QR داینامیک که کدهای QR قابل ویرایش نیز نامیده می‌شوند، دارای قابلیت آمارگیر سیستم زایا هستند که امکان مشاهده مشخصات و اطلاعات کاربران را در شکل‌های مختلفی نظیر سیستم عامل، کشور و زبان، نوع دستگاه و… ارائه می‌دهد.


6 مزیت استفاده از QR کد در بسته بندی محصولات

چاپ کد QR در بسته بندی محصولات می‌تواند روشی آسان و بسیار سریع برای دسترسی مشتری به اطلاعات محصولا خریداری شده و جزییات سفارش وی باشد. می‌توانید جزئیات و اطلاعات مختلفی همچون صفحه محصول، فرم‌های تبلیغات، ویدئوها، تبلیغات، فرم ثبت محصول برای گارانتی و بسیاری صفحات دیگر را از طریق این بارکد در اختیار مشتری قرار دهید.

از آنجایی که وسعت استفاده از این کدها در محصولات و بسته به نوع کسب‌وکار مختلف بوده و می‌توان در ده‌ها حالت مختلف از آنها استفاده نمود، در مطلب جداگانه‌ای به معرفی کیس استادی و نمونه‌هایی در این مورد خواهم پرداخت. اما بیایید ابتدا به بررسی 6 مزیت استفاده از QR در بسته بندی محصولات بپردازیم.

کدهای qr دوست‌دار محیط زیست هستند و در کاهش مصرف کاغذ نقش موثری ایفا می‌کنند

۱. دوست‌دار محیط زیست است

اولین موردی که به چشم می‌خورد، کاهش حجم کاغذ مصرفی است. زمانی که شما جزییات سفارش مشتری و از این قبیل موارد را روی فاکتور چاپ کنید مطمئنا به کاغذی در ابعاد کمتر از برگ A4 نیاز خواهید داشت.

در حالی که این حجم از اطلاعات را می‌توانید صرفا با چاپ یک کد QR به صورت آنلاین در حساب کاربری مشتری در اختیار وی قرار داده و در کاغذ مصرفی صرفه جویی بسیار زیادی نیز صورت می‌گیرد که دوست‌دار محیط زیست است.

در میزان برگه استفاده شده برای جزئیات سفارش مشتری حداقل می‌توان ۶ تا ۸ سفارش را با چاپ کد QR انجام داد که در هزینه‌های شما صرفه جویی زیادی دارد.

۲. کدهای QR مفید هستند

همانطور که می‌دانید دو نوع کد QR داریم که در زایا این کدها با نام کد استاتیک و داینامیک شناخته می‌شوند.

کدهای QR استاتیک کدهایی هستند که با ویرایش یا افزودن اطلاعات دیگر به آنها کد QR نهایی تغییر خواهد کرد و زمانی که کد قبلی اسکن شود اطلاعات جدید در ان قابل مشاهده نخواهد بود.

اما در مقابل کدهای QR داینامیک پویا هستند که از طریق URL تولید می‌شوند؛ در نتیجه با ویرایش آنها حتی زمانی که چاپ و روی بسته‌بندی محصول چسبانده باشید، نگرانی بابت آنها ندارید و می‌توانید در هر زمانی تغییراتی در آنها ایجاد کنید.

در نتیجه کدها راهکاری عالی برای دسترسی همیشگی به اطلاعات محصول خریداری شده و جزییات سفارش مشتری هستند که بدون نگرانی در دسترس کاربر خواهند بود.

۳. تعامل مشتری را افزایش می‌دهد

چاپ کد QR روی بسته بندی محصول موجب افزایش تعامل مشتری می‌شود. راجرز بلو بایت در این باره عقیده دارد که:

مصرف‌کنندگان امروزی خواستار ساده شدن کارها هستند، به همین دلیل ایجاد چنین تجربیاتی برای مشتری باید در مقیاس بسیار ساده انجام گیرند. به جای اینکه با استفاده از یک کد QR مشتریان را به یک صفحه وب خسته کننده و ثابت هدایت کنید، می‌توانید مشتری را به پلتفرم‌های اجتماعی یا صفحات پشتیبانی هدایت کنید تا دسترسی ساده و مستقیمی برای دریافت پشتیبانی به شما داشته باشند.

امروزه پیام‌رسان‌هایی نظیر تلگرام و واتس‌اپ در دسترس همه هستند که کسب‌وکارها برای دسترسی سریع به مشتریان نیز از چنین ابزارهایی بهره می‌برند؛ چرا که مشتری در استفاده از آنها احساس راحت‌تری دارد.

کدهای QR قابلیت ردیابی و مشاهده آمار را دارند.

۴. قابلیت ردیابی را در اختیار قرار می‌دهند

کدهای QR امکان ردیابی را دارند. می‌توانید رفتاری که مشتری پس از اسکن کد داشته است را دنبال داشته و با استفاده از ابزارهای آنلاین نظیر کلاریتی مایکروسافت یا هات جار که رفتار کاربر را در صفحات وب نشان می‌دهد، ببینید که مشتریان شما چه رفتاری را در صفحه داشته‌اند. بررسی این رفتارها می‌تواند روی بهبود تجربه کاربری به شما کمک کند.

اسکن کد QR برای مشاهده محصول توسط کاربر به شما این امکان را می‌دهد که نتایج بهتری به مخاطبان هدف خود ارائه دهید. انجام آزمایش A/B را از این طریق انجام داده و نتایج را برای بهبود کسب‌و کار خود بررسی کنید.

۵. امنیت بالایی دارند

تامین امنیت به صورت ۱۰۰ درصدی به هیچ وجه امکان پذیر نیست. اما با این حال کدهای QR راهکاری عالی و در عین حال راحت از نظر طراحی هستند که می‌تواند در امنیت اطلاعات مشتری راهکار مناسبی باشند.

محتوای کدهای QR به شکلی است که از بین نرفته و قابل تغییر هم نیست. تنها امکان تغییر از طرف مدیریت سیستم قابل انجام است که برای آن هم نیاز به داشتن دسترسی مناسب است.

نگاه شما به کدهای QR باید اینطور باشد که میان‌بری برای دسترسی سریع به اطلاعات مورد نیاز توسط مشتریانی هستند که عموما استفاده زیادی از ابزارهای آنلاین نداشته و آشنایی کاملی با استفاده از سایت یا اپلیکیشن نداشته باشند.

جدایی از این در حالتی هم که مشتری بخواهد کد را اسکن کند، مشکلی از این بابت وجود ندارد. چرا که برای مشاهده چنین اطلاعاتی ضروری است که به حساب کاربری خود وارد شود. پس اسکن کد QR کد توسط دیگران نمی‌تواند اطلاعات حساسیت برانگیز و شخصی را در اختیار قرار دهد.

۶. سرعت عمل را افزایش می‌دهند

به جرات میتوان گفت که هیچ راهی سریع‌تر از اسکن کد QR روی بسته‌بندی محصول وجود ندارد که از طریق آن بخواهید مشتری را به صفحه جزییات محصول یا مشاهده جزییات سفارش خود هدایت کنید.

مراحلی که کاربر در حالت عادی باید برای مشاهده این جزییات طی کند عبارتند از:

  • جستجوی سایت شما در موتورهای جستجو یا وارد کردن دستی آدرس.
  • مراجعه به صفحه ورود و درج نام کاربری و رمز عبور
  • یافتن منوی کاربری و مراجعه به صفحه سفارشات
  • یافتن شماره سفارش مورد نظر و مراجعه به صفحه سفارش

در حالی که همه این کارها را می‌توان صرفا با یک بار اسکن کد QR یافته و مستقیما وارد صفحه سفارش شد.


جمع‌بندی نهایی

استفاده از کدهای QR کد که بر پایه ساختاری ماتریکسی هستند در دنیای امروزی در هر جایی قابل استفاده هستند. اولین مزیت این کدها ساده‌تر کردن دسترسی به اطلاعاتی هستند که به آنها نیاز داریم و در عین حال در کاهش هزینه‌هایی که برای چاپ و استفاده از کاغذ به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد موثر هستند.

کوتاه کننده لینک زایا در عین حال که ابزار پیشرفته‌ای را برای ساخت لینک‌های کوتاه در اختیارتان قرار می‌دهد، ابزاری برای ساخت کدهای QR پویا و داینامیک است که به شما امکان استفاده خلاقانه را در اختیار قرار خواهد داد.

زایا دارای یک سیستم API پیشرفته و کاملا منعطف است که می‌توانید با برنامه‌نویسی و اتصال آن به سایت یا نرم‌افزار آنلاین خود تولید این کدها را نیز اتوماتیک کنید. همچنین برای چاپ کدها نیز لزومی به استفاده از ابزارهای ویرایشگر عکس ندارید و برنامه نویسی در کنار این سیستم API به شما امکان دریافت کد با فرمت‌های مختلف و همچنین امکان درج لوگو اختصاصی را روی بارکد به شما خواهد داد.

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: 1 میانگین: 5]

عباس صادقی

نزدیک به یک دهه است که در زمینه‌ی تولید محتوا فعالیت دارم. به‌خاطر علاقه‌ای که به حوزه وب داشتم تمرکزم رو روی مسائل پیرامون آموزش وردپرس، هاست و سرور، سئو، بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ قرار دادم. امیدوارم که بتونم در زایا مقالات جامعی که حسابی اطلاعاتتون رو بالا ببره تولید کنم که از خوندنشون نهایت لذت رو ببرید. :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

لطفا Adblock را غیر فعال کنید

ما در این وبسایت تبلیغ نمایش نمی دهیم. وبسایت ما یک ابزار وبمستری برای استفاده تبلیغاتی می باشد. استفاده از ابزار ادبلاک قابلیت های وبسایت ما را غیر می کند. لطفا وبسایت ما را در لیست سفید خود قرار دهید یا افزونه مرورگر را برای وبسایت ما غیر فعال کنید.

پس از غیر فعال کردن این صفحه را رفرش کنید.